Voorlichtingsavond MBZ, 30 mei 2023
Dinsdagavond 30 mei is de eerder aangekondigde voorlichtingsavond MBZ gehouden in het stadhuis. Uitleg is gegeven door Bryan Wind, in aanwezigheid van de hele (zo te zien) gemeenteraad en wethouder Simco Kruijer.
Namens MiV en Bonkelaarsdijk waren Dave Ruijter, Rob de Vries en Peter Overbosch aanwezig. Wij waren de enige toehoorders. Wij mochten niets zeggen /vragen.
Er was ons vooraf verteld dat er niet veel nieuws te melden zou zijn, maar waar de plannen op dit moment staan werd nog eens helder uitgelegd door Bryan.
De plannen van de gemeente zijn in principe conform de gemeentelijke ontwikkelvisie 2040:
- 650-850 woningen in MBZ. Het hele gebied wordt bebouwd maar de historische plasjes en de wandelroute Muggenburgerweg blijven bestaan. Het grootste deel van het gebied is al in eigendom van BPD, maar 2,5 hectare is van de gemeente.
- Er is ook hoogbouw voorzien, tot 4 en eventueel 5 hoog (aan de spoorkant)
- 40% sociale bouw (30 huur, 10 koop), 30% midden-categorie en 30% vrije sector. De verschillende sectoren worden niet in aparte wijkjes ondergebracht, maar gemengd door het hele project gebouwd.
- Er komt een nadruk op fietsen in MBZ en tevens een snel-fietsroute van Alkmaar naar Schagen. In het MBZ gebied zijn dan 3 fietsroutes voorzien: tegen de N245 aan, midden door MBZ en (bestaand) tegen de spoorlijn aan.
- De wijk moet groen en duurzaam worden, met een zeer gemengde bevolking: jong, oud, gezinnen, alleenstaanden.
- Er wordt niet begonnen aan de bouw voordat de ontsluiting via de N245 beschikbaar is (in eerste instantie een bouwweg, later een “echte” weg over hetzelfde tracé). Alle kosten van deze aansluiting zijn voor de bouwer.
- Er komt een school, maar verder geen commerciële voorzieningen (winkels, kapper etc.)
- Begin van de bouw in Q4 2024, oplevering laatste woningen eind 2028.
- De gemeente zal strakke regie houden over de invulling van de plannen en de timing, via de anterieure overeenkomst.
De gemeenteraad had veel vragen – een paar daarvan hieronder:
- Uitgaande van een prijs van 225.000 voor een sociale woning, is dat financieel haalbaar?
- Antwoord van de gemeente: dat verwachten wij van de bouwer en dat komt in de anterieure overeenkomst te staan.
- De school komt op grond te staan die nu bij BPD in eigendom is, als de gemeente die school dan later van BDP moet kopen, hoe voorkomen we dat daar een hoge grondprijs voor betaald moet worden (“de hoofdprijs”).
- Antwoord van de gemeente: te regelen in de anterieure overeenkomst.
- Moet er niet minstens een winkeltje voor dagelijkse boodschappen in MBZ komen?
- Antwoord van de gemeente: daar moeten we nader onderzoek naar doen, voorlopig niets gepland maar als de raad dat wil brengen wij het in.
Overigens leek het er wel op dat de raad nauwelijks op de hoogte was van alle plannen en de voortgang en dat er voor hen veel meer nieuws was dan voor ons.
Voor de komende tijd – tot het begin van de bouw – werden nog wat aandachtspunten genoemd:
- De samenwerking met de provincie ten aanzien van de ontsluitingsweg (BPD moet alles betalen, maar hoe het allemaal moet is dus nog (steeds) niet afgesproken).
- Het haalbaarheidsonderzoek van BPD (dat zou eerst klaar zijn in oktober 2022, daarna mid april 2023, nu werd geen nieuwe timing genoemd en werd ook niet ingegaan op de redenen waarom het zo vertraagd is). Bij de aandachtspunten werd ook genoemd de “veranderende marktomstandigheden” (dat leek ons juist een onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek, omdat de marktomstandigheden alles te maken hebben met de financierbaarheid en realiseerbaarheid van het project).
- De stedenbouwkundige planning (als BDP concludeert dat het allemaal kan, moet de precieze ruimtelijke indeling nog overeengekomen worden).
- De anterieure overeenkomst (Q4 2023 gepland, maar die kan pas als haalbaarheidsonderzoek en stedenbouwkundige planning klaar zijn).
- Een nieuw bestemmingsplan (ontwerp ter inzage Q3 2024, daarna antwoord op vragen en eventuele aanpassingen, plan bij de raad Q4 2024)
Na afloop van de bijeenkomst hebben wij nog kort doorgepraat met enkele raadsleden en wat langer met wethouder Kruijer, die ons verzekerde dat er nog voorlichtings/inspraak bijeenkomsten georganiseerd zouden worden met aanwonenden en belanghebbenden. Hij had nog geen data en wilde qua timing een balans bewaren tussen teveel onzekerheid en teveel voldongen feiten.
Op onze vraag of alle gepresenteerde plannen uiteindelijk niet afhankelijk zouden zijn van wat er wel/niet haalbaar is (BPD onderzoek) antwoordde hij dat er zeken nog veranderingen te verwachten waren, maar hij vond het te ver gaan om de gemeenteplannen een “wensenlijst” te noemen. “Wij zijn al veel verder” liet de wethouder weten, maar hoeveel verder hebben wij niet gehoord. Wel benadrukte hij nogmaals dat de Bonkelaarsdijk niet als ontsluitingsroute gebruikt zal worden.
Het lijkt ons verstandig om bij Bryan de vinger aan de pols te houden omtrent het haalbaarheidsonderzoek.
Niet aan de orde zijn geweest:
- Calamiteitenroute(s)
- Consequenties voor de Zuiderweg/ondertunneling van het spoor