Zienswijze met betrekking tot het ontwerpbestemmingsplan Muggenburg Zuid

Hierbij publiceren wij onze zienswijze met betrekking tot het ontwerpbestemmingsplan Muggenburg
Zuid in de kern Schagen. Deze is 6 februarie 2024 verzonden aan de raad van de gemeente Schagen. Onze zienswijze bevat in totaal 9 pagina’s. U kunt de brief als PDF openen door op deze link te klikken.


Introductie

MiV (Muggenburg in Verzet) is opgericht december 2020 na een persbericht over woningbouw in
Muggenburg Zuid en het plan om het (bouw)verkeer hiervoor over de Verzetlaan en/of Bonkelaarsdijk te
laten plaatsvinden. Gebleken uit de door ons gehouden handtekeningenactie in 2021, vertegenwoordigen
wij een groep van meer dan 700 inwoners uit de wijk Muggenburg (hierna: MB) en vanuit de
Bonkelaarsdijk (hierna: BD). Namens deze groep inwoners zijn wij de laatste jaren regelmatig in contact
en overleg met de ambtenaren en wethouders van uw gemeente. De gemeente geeft hiermee aan dat het MiV als gesprekspartner ziet voor deze groep inwoners. Onze achterban en andere geïnteresseerden
informeren wij regelmatig door middel van een nieuwsbrief, informatie op onze website en de
Facebookpagina Muggenburg. Deze zienswijze is daarom mede namens hen ingediend. Aangezien een
groot deel van de zienswijze betrekking heeft op het gebied rond de Bonkelaarsdijk, is er specifiek door
deze groep bewoners schriftelijk toestemming verleend om namens hen deze zienswijze in te dienen. Niet alle bewoners van de Bonkelaarsdijk zijn evenzeer betrokken bij alle hieronder genoemde details, maar zij onderschrijven de genoemde punten gezamenlijk.
Een eerdere samenvatting van vragen en opmerkingen t.a.v. de plannen, ingediend op 11 december 2023
bij BPD en gemeente, is tot nu toe slechts ten dele beantwoord en/of beargumenteerd (brief BPD 26
januari 2024). Daarnaast hebben de intussen ter inzage gelegde plannen aanleiding gegeven tot nieuwe
vragen. Daarom brengen wij onze resterende vragen en zorgen bij deze, aangepast aan de reactie van
BPD en nieuwe informatie, in op het ontwerpbestemmingsplan.

1) Burgerparticipatie

Vorig jaar heeft de VVD-fractie vragen gesteld over het project Muggenburg Zuid. In de beantwoording
van deze vragen staat o.a.: “Bovendien zullen we, in samenwerking met de ontwikkelaar, een uitgebreid
participatieproces opstarten in het vierde kwartaal van 2023 om alle betrokkenen de kans te bieden hun
stem te laten horen. Beginnend met een informatieavond voor de wijk en andere geïnteresseerden.” In dat participatietraject willen wij nu deelnemen op grond van het ter inzage gelegde ontwerp
bestemmingsplan Muggenburg Zuid. Veel van onze vragen en knelpunten zijn alleen bevredigend op te
lossen via actieve participatie. Eenvoudige oplossingen liggen niet altijd voor de hand en constructief
overleg met betrokkenen, is de beste – en enige – manier om eruit te komen.

Wij verzoeken daarom de gemeenteraad

  • de Burgerparticipatie aangaande MBZ, de stedenbouwkundige planning en de infrastructurele
    plannen en consequenties vanaf heden effectief te starten;
  • daarbij vooraf aan te geven op welke trede van de participatieladder geacteerd kan worden door de
    burgers;
  • en daarover vooraf heldere afspraken te maken.

2) Zuiderweg

Naar onze mening zijn de verkeersafwikkeling op de Zuiderweg en de nieuwbouw in Muggenburg Zuid,
alsmede de nieuwbouwprojecten langs de Zuiderweg onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gezien de
drukte op de Zuiderweg die nu al wordt ondervonden door menig verkeersdeelnemer, betrekken wij de
Zuiderweg in onze zienswijze op het ontwerp bestemmingsplan Muggenburg Zuid. U dient zich ervan
bewust te zijn dat de Zuiderweg de enige ontsluitingsweg voor gemotoriseerd verkeer uit Muggenburg
Noord is en een intensivering van verkeer op deze weg ons rechtstreeks raakt.
In paragraaf 4.2 van de ontwerp ontwikkelvisie stad Schagen staat dat “de hoofdverkeersstructuur is
georganiseerd in een zogenaamde ladderstructuur. De N245 en de N241 zijn te zien als de twee
staanders van de ladder. De ladder heeft in Schagen slechts twee sporten: de N248 aan de noordzijde en
de Zuiderweg ten zuiden van het centrum. Uit de analyse bleek dat met name de N245 in Schagen en de
Zuiderweg een stevige barrière vormen. Daar komt bij dat een soepele verkeersstroming op de Zuiderweg wordt belemmerd door een gelijkvloerse spoorwegovergang, die de Zuiderweg in het centrum doorsnijdt. Bij verdere groei van Schagen zal de barrièrewerking en de impact van de huidige verkeersstructuur op de bebouwde omgeving verder toenemen en zullen de oversteekbaarheid, verkeersveiligheid en de leefkwaliteit verder onder druk komen te staan. Het is dan ook tijd voor Schagen om te transformeren naar een duurzaam en robuust verkeerssysteem dat compatibel is met -en ondersteunend is aan -de verdere ontwikkeling van de stad”.

Wij verzoeken u daarom aan te geven

  • over welke analyse hier wordt gesproken en (indien dit nog niet het geval is) deze openbaar te maken zodat belanghebbenden hiervan kennis kunnen nemen.

2.1) Zuidelijke randweg

In de ontwerp Ontwikkelvisie stad Schagen wordt als optie genoemd de realisatie van een zuidelijke
randweg. Deze optie was ook al opgenomen in de Structuurvisie Schagen 2025. Volgens wethouder
Kruijer zal deze er niet vóór 2035 komen. In beide structuurvisies, van 2025 en van 2040, wordt nut en
noodzaak van een zuidelijke omleiding/ randweg benoemd. Maar het is duidelijk dat met alleen woorden
die weg er niet komt. Het wordt tijd om ambities waar te maken en daadwerkelijk stappen te ondernemen. Het kan toch niet bestaan dat er zo veel mogelijk woningen worden gebouwd zonder een goede infrastructuur te realiseren, welke past bij de toename van de verkeersbewegingen. Bij wegen zijn verschillende omgevingsaspecten van belang. In ieder geval geluid, luchtkwaliteit, externe
veiligheid en natuur. Een nieuwe of gewijzigde weg kan een effect hebben op het geluidsniveau bij
gevoelige functies in de omgeving, zoals woningen en maatschappelijke voorzieningen. Geluid kan hinder veroorzaken en effect hebben op de gezondheid. Tevens heeft een toename van de verkeersdrukte effect
op de luchtkwaliteit in de omgeving. Het gaat daarbij vooral om verslechtering van luchtkwaliteit door extra uitstoot van verkeer.

Wij verzoeken u daarom aan te geven

  • wanneer u stappen gaat zetten, met daaraan gekoppeld een Plan van Aanpak en tijdsplanning, om
    een spoedige realisatie van de zuidelijke randweg mogelijk te maken;
  • wat de milieu-impact (geluid, fijnstof, …) is op de omgeving bij intensivering van het gemotoriseerde
    verkeer op de Zuiderweg.

2.2) Verkeerstelling Zuiderweg

Uit de vragen die her en der gesteld werden op de informatieavond Zuiderweg van 14 december
2023, viel op te maken dat menigeen zich zorgen maakt over de verkeersdruk op de Zuiderweg. Onlangs
bij de informatieavonden van Schagen-Oost werden deze zorgen ook geuit. Tevens werd gevraagd naar
een recent verkeersonderzoek. Wij hebben door middel van een Woo-verzoek de informatie met
betrekking tot een verkeersonderzoek inmiddels verkregen.
Uit de toegezonden documenten (een opgesteld verkeersmodel) blijkt dat de Zuiderweg de toekomstige
verkeersdruk aan zou moeten kunnen. Dit verkeersmodel is opgemaakt door een extern bureau (Royal
Haskoning) en opgestart in 2019. Het model is in 2021 aan de gemeente overhandigd en geeft een
doorkijk naar 2040. Maar…. er is slechts één verkeerstelling gedaan en die stamt uit 2017! Dit laatste valt
te lezen in het ontwerpbestemmingsplan Muggenburg Zuid, dat nu ter inzage ligt.
Op eerdergenoemde informatieavond (wij hadden de gevraagde informatie toen nog niet ontvangen)
hebben wij de vraag gesteld wanneer er verkeerstellingen zijn gedaan. Een ambtenaar van de gemeente
Schagen vertelde toen dat het opgestelde verkeersmodel een dynamisch model is en dat er ieder jaar
verkeerstellingen worden gedaan. Op de vraag wanneer er in 2023 tellingen zijn gedaan, bleef men het
antwoord schuldig. En nu blijkt dus dat er al sinds 2017 geen verkeerstellingen meer zijn gedaan op de
Zuiderweg. Het zou u sieren indien u hier serieus werk van maakt. Het lijkt ons niet zo moeilijk namelijk door middel van verkeerstellingen is het een en ander aan te tonen:

  • voer een telling uit vóórdat de woningen aan de Veldwachter en Tramhalte worden opgeleverd;
  • voer een telling uit een jaar na oplevering van bovengenoemde woningen;
  • voer een telling uit na oplevering van de 1e fase Muggenburg Zuid.

Op deze manier kunt u op een vrij simpele manier aangeven hoe de stand van zaken is qua verkeersdruk
op de Zuiderweg.

Het zorgvuldigheidsbeginsel (artikel 3:2 Awb) bepaalt dat bij de voorbereiding van een besluit het
bestuursorgaan de nodige kennis vergaart omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen. In dit
beginsel wordt vooral beoogd dat het bestuur het besluit zorgvuldig voorbereidt en op de juiste feiten
baseert.

Wij verzoeken u daarom aan te geven

  • wanneer een actueel verkeersonderzoek wordt gehouden waaruit blijkt wat de huidige belasting is van de Zuiderweg en wat de toekomstige belasting is wanneer de diverse bouwprojecten zijn gerealiseerd (de Veldwachter, Corporatiehotel, Muggenburg Zuid, Muggenburg Eiland) conform artikel 3:2 Awb;
  • waarom op de informatieavond werd gesteld dat het verkeersmodel een dynamische aard heeft,
    terwijl dit niet het geval blijkt te zijn;
  • hoe hulpdiensten bij calamiteiten binnen de wettelijk gestelde termijn op de plek kunnen arriveren wanneer de verkeersdruk op de Zuiderweg zo hoog blijft (en nog hoger wordt).

3) Bonkelaarsdijk als ontsluiting voor (een deel van) MBZ

In het document “Bestemmingsplan Tjallewal-Oost (Bonkelaarsdijk 1), Gemeente Schagen
NL.IMRO.0441.BPWG08tjllwlst-0301, Toelichting bestemmingsplan, 30 oktober 2012”: ”Volgens de
structuurvisie is de ambitie voor Muggenburg-Zuid, een ontspannen, groen woonmilieu te realiseren.”
Daarbij staat een tekening van de toenmalige plannen voor MBZ:

Daarin is MBZ omgeven door water en is er geen enkele aansluiting met de Bonkelaarsdijk. Desgevraagd
verklaarde toenmalig wethouder Bouwes t.a.v. MBZ: “Het betreft een gebied op zichzelf.” Dat gold destijds primair voor een mogelijke aansluiting op Muggenburg, maar blijft van toepassing nu de plannen voor MBZ zijn uitgebreid in de richting van de Bonkelaarsdijk.
In het nog steeds geldende bestemmingplan Muggenburg 1978 en het plan Tjallewal-Oost met BPD op
tekening en gedane toezeggingen blijkt duidelijk dat bij de uitwerking van het nog geldende
bestemmingplan 1978 de woonwijk Muggenburg-Zuid en de woningen aan de Bonkelaarsdijk qua
aansluiting behalve langzaam verkeer (fietsers en wandelaars) vise versa gescheiden zullen blijven.
Ook later heeft de gemeente toegezegd dat er geen ontsluiting via de Bonkelaarsdijk plaats zou vinden.

3.1) Blok van 12 woningen ontsluit toch op de Bonkelaarsdijk

In de huidige bouwplannen is een blok (12) huizen opgenomen, op een nieuwe zuidelijke terp direct
ten oosten van de huidige Bonkelaarsdijk 1A-1F, dat (toch) ontsluit via de Bonkelaarsdijk. In
bovengenoemd Bestemmingsplan Tjallewal-Oost is een poging gedaan de verkeersdruk op de
Bonkelaarsdijk in perspectief te plaatsen:

In de huidige situatie zijn dat 13 bestaande woningen, waar dan nog eens 12 bij zouden komen.
Daarmee komen we dan op eerdergenoemde 25, maar de Bonkelaarsdijk is geen “woonstraat”
waar voertuigen elkaar ongehinderd kunnen passeren. Dat kan op de Bonkelaarsdijk niet en 25
woningen is voor de Bonkelaarsdijk dus te veel.
Ook vanuit de agrarische ondernemers aan de Bonkelaarsdijk is hier bezwaar tegen. Met hun
zware werktuigen ondervinden zij hinder van het verkeer op de dijk en willen ze dat niet verder
zien toenemen.

3.2) Nog meer woningen gaan (deels) gebruik maken van de Bonkelaarsdijk

Aan de zuidzijde van de Bonkelaarsdijk zijn (zo te zien) nog 10 woningen gepland en aan de
westzijde – tussen Bonkelaarsdijk 1F en Bonkelaarsdijk 3 – zijn ook woningen gepland die allemaal
een voordeur krijgen aan de zijde van de dijk en worden ontsloten via een bruggetje naar de dijk. Het
lijkt erop dat die woningen een Bonkelaarsdijk huisnummer gaan krijgen en dat de
voordeur/bruggetjes combinatie verkeer van bezorgdiensten aan zal trekken. Dat is ongewenst.

4. Snelfietspad

De verkeerssituatie zal verder worden verergerd als de Bonkelaarsdijk wordt aangesloten op het
ingetekende snelfietspad. Snelfietsroutes kenmerken zich doordat deze meestal rechter en directer zijn dan gewone fietspaden. Hierdoor zijn ze ideaal voor langere afstanden. Ook kennen ze minder kruispunten en verkeerslichten en heeft men voorrang op ander verkeer om het tempo van de fietsers niet te onderbreken. Deze routes zijn breder dan gewone fiets paden om een soepele rit te garanderen en ze zijn vaak gescheiden van autoverkeer met de veiligheid van de fietsers in gedachten.
Wij kunnen deze kenmerken niet rijmen met de geplande doorkruising van de wijken. De fietsers
zouden meerdere keren met het autoverkeer moeten kruisen en de wegen in de wijk, althans zo lijkt
het, moeten delen met het autoverkeer.

Al deze ontwikkelingen leiden tot extra verkeersdruk op de Bonkelaarsdijk. Het historische dijkje is geen
gewone “woonstraat” omdat voertuigen elkaar niet kunnen passeren, het dijkje kan deze extra drukte niet
aan, de verkeersdruk belemmert de agrarische ondernemers en dit gaat gevaarlijke situaties opleveren en
schade aan het dijkje. De Bonkelaarsdijkers achten deze voorgenomen overbelasting van de dijk onacceptabel en willen dat de gemeentelijke toezegging dat de Bonkelaarsdijk niet als ontsluitingsweg voor MBZ gebruikt zal worden, wordt nagekomen. Géén nieuwe woningen ontsluiten op de Bonkelaarsdijk (de 12) en géén extra bezorgdienst verkeer aantrekken (woningen aan zuid en westzijde).

Wij verzoeken u daarom

  • uw eerdere toezegging na te komen en alle woningen van Muggenburg Zuid te laten ontsluiten op de N245.

5) Recreatieruimte op terp

Wij vragen om voldoende ruimte en een duidelijke afscheiding (brede sloot met groene zône) tussen bestaande bouw en de nieuwe woningen en een rij bomen en struiken aan de zuidkant van de school en de recreatieruimte op de terp die vlak bij de school ligt, om geluidsoverlast te beperken. Het moet duidelijk zijn dat de dichtstbijzijnde terp (bij Bonkelaarsdijk 1A en 1D) alleen gebruikt kan worden als groenzone, geen speelplaats, sportveldje of iets dergelijks, om geluidsoverlast en hangplekken te voorkomen. Daarbij wordt meteen bewerkstelligd dat de terp met zijn archeologische waarden niet verstoord wordt.

Wij verzoeken u daarom

  • de bestemming van deze terp zodanig in het bestemmingsplan op te nemen dat deze enkel en alleen gebruikt kan worden als groene zone;
  • om voldoende ruimte en een duidelijke afscheiding (brede sloot met groene zône) tussen bestaande
    bouw en de nieuwe woningen en een rij bomen en struiken aan de zuidkant van de school.

6) Bouwhoogten

Op donderdag 23 november 2023 is er overleg geweest tussen wethouder S. Kruijer en de
desbetreffende ambtenaren met een afvaardiging van MiV/Bonkelaarsdijk. In dit overleg zijn diverse
onderwerpen ter sprake geweest, waaronder het stedenbouwkundig plan voor Muggenburg Zuid. Er werd in dit overleg o.a. gevraagd naar de bouwhoogtes voor dit plan. Er werd toen aangegeven dat de
bouwhoogte wordt gesteld op 4 bouwlagen met een mogelijke uitbreiding naar maximaal 5. Dit is in de gemeentelijke verslaglegging vastgelegd. In een recent overleg (1 februari jl.) met de desbetreffende
ambtenaren en BPD is aangegeven dat hetgeen is gezegd in het overleg van 23 november jl. abusievelijk
verkeerd is voorgesteld.
Blijft het feit dat er hoogbouw (4, 5 en 6 verdiepingen) plaatsvindt in Muggenburg Zuid. Deze is o.a.
gepland langs het spoor (4 en 5 bouwlagen) en direct achter Bonkelaarsdijk 1A. De woning
Muggenburgerweg 1 wordt daarmee volledig overschaduwd door appartementsgebouwen, ondanks dat
op de stedenbouwkundige tekening een zichtlijn is aangebracht. De hoogbouw is tevens ten nadele van
de huidige bewoners en van de Schagenaars die veel en vaak gebruikmaken van het bestaande
natuur/wandelgebied langs het spoor (Meerslootpad). Vergeleken met laagbouw zal de inkijk op de
woning en het erf van Muggenburgerweg 1 enorm toenemen. Daarbij zal het zicht en de zoninval
gedurende de middag en avond drastisch afnemen. Dat zal deze woning voor toekomstige potentiële
kopers veel minder aantrekkelijk maken en daarmee grote negatieve gevolgen hebben voor de waarde
van deze woning (planschade). Verplaatsen van de hoogbouw naar de rand van de Breisloot, of direct
aan de N245 hindert weer andere, huidige bewoners van Muggenburg en Bonkelaarsdijk.
De hoogbouw achter Bonkelaarsdijk 1A is zelfs 6-hoog (oftewel 18 meter), wat voor deze bewoners
bezwaarlijk is.

Wij verzoeken u daarom

  • de hoogbouw te heroverwegen, in eerste instantie wat betreft hoogte (landschappelijk gezien lijkt 3
    hoog wel het maximum, de gemeentelijke projectleider zei 4 tot 5 hoog, dus hoezo 6 hoog?), maar
    ook wat betreft plaats (is er een oplossing te vinden die huidige bewoners niet in de weg zit?);
  • te realiseren dat de bovengenoemde waardevermindering ook kan gelden voor andere bestaande
    woningen, afhankelijk van de uiteindelijke plannen;
  • ook voor dit onderwerp het participatietraject op te starten, want deze kwestie vereist een actief
    participatietraject, waarbij belanghebbenden direct betrokken worden bij overleg over oplossingen.

7) Slagschaduw windmolen

De windmolen van Bonkelaarsdijk 6 geeft ’s ochtends een draaiende slagschaduw tot over de spoorlijn.
Toekomstige bewoners van Muggenburg Zuid in de baan van deze schaduw zullen daar last van
ondervinden.

Wij verzoeken u daarom

  • aan te geven of en hoe dit in de besluitvorming is meegenomen.

8) Provinciale Woonvisie/Woonagenda 2020-2025

In de Toelichting wordt gesteld dat de woningen worden uitgevoerd conform de duurzaamheidseisen van
de provincie. Aangezien de provincie diverse duurzaamheidseisen heeft opgesteld in haar beleid, vragen
wij ons af aan welke duurzaamheidseisen de woningbouw dan voldoet. Als voorbeeld willen we
benoemen het circulair bouwen. De provincie wil in 2030 halverwege de ambitie voor 2050 zijn dat de
economie volledig circulair is. In 2030 is de bouw in Muggenburg Zuid nog volop bezig (volgens BPD
wordt er 10 jaar voor uitgetrokken).

Wij verzoeken u daarom

  • aan te geven of en hoe dit aspect in Muggenburg Zuid wordt toegepast.

9) Natuurinclusief bouwen

In het bestemmingsplan en de bijbehorende stedenbouwkundige tekening is te zien dat men zo veel
mogelijk de natuurlijke waterlopen in stand wil houden. In het plan is ook te lezen dat men voldoende
groen wil realiseren. Dit alles om rekening te houden met klimaatverandering.
Dit vinden wij een goed uitgangspunt. In het plan is aangegeven dat de woningen worden uitgevoerd
conform de huidige duurzaamheidseisen. Er wordt aandacht besteed aan water en groen:
natuurvriendelijke oevers worden aangelegd en inheemse beplanting wordt in een rijke variatie toegepast. Natuurinclusief bouwen is aan de orde door in de bebouwing nestgelegenheid te bieden aan vogels en insecten.
Uit de Toelichting blijkt dat de gemeente Schagen geen specifiek beleid heeft vastgesteld op het gebied
van biodiversiteit en natuurinclusief bouwen. Bij bouwplannen zoals Muggenburg Zuid (maar ook
bijvoorbeeld in Schagen Oost) ben je dan altijd afhankelijk van de projectontwikkelaar of deze
natuurinclusief bouwen voorstaat.

Wij verzoeken u aan te geven

  • waarom de gemeente geen beleid heeft op het gebied van biodiversiteit;
  • waarom de gemeente geen beleid heeft voor natuurinclusief bouwen.

10) Toelichting 4.9 Geluid

Hier wordt vermeld dat er een toename van de geluidsbelasting plaatsvindt voor bepaalde woningen aan
de Loosdijk, Bonkelaarsdijk en Gebr. Luiderstraat waardoor de geluidsbelasting op de gevel boven de
wettelijk vastgestelde 48 dB komt. Voor deze woningen wordt een Hogere Waardenprocedure gevolgd.
Vanwege deze hogere belasting dienen er geluiddempende voorzieningen aangebracht te worden. Te
denken valt dan aan suskasten voor de ventilatieroosters, aangepaste beglazing en het dichten van
kieren en naden.

Wij verzoeken u aan te geven

  • wie de kosten voor deze geluiddempende voorzieningen voor die woningen gaat betalen.

11) Maatschappelijke voorziening in de vorm van een supermarkt

In het ontwerpbestemmingsplan is geen mogelijkheid opgenomen voor het realiseren van een supermarkt. Dit ondanks de vragen die zijn gesteld naar aanleiding van de informatieavond op 27 november jl. Ons werd verteld dat dit een raadsbesluit is; het is de bedoeling dat men voor de boodschappen naar het centrum gaat. Het schetst dan onze verbazing dat voor de plannen in Schagen-Oost wel een supermarkt is opgenomen.

Wij verzoeken u aan te geven

  • waarom in Schagen-Oost de mogelijkheid voor een supermarkt wel wordt opgenomen in de plannen en voor Muggenburg Zuid niet;
  • of een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan kan worden opgenomen zodat in ieder geval
    de mogelijkheid wordt geboden om in de toekomst een supermarkt te realiseren in Muggenburg Zuid.

12) Meerslootpad – losloopgebied honden

Volgens het huidige beleid is het Meerslootpad aangeduid als losloopgebied voor honden. Hiervan wordt
veelvuldig gebruik gemaakt.

Wij verzoeken u aan te geven

  • of dit losloopgebied bij de realisatie van Muggenburg Zuid gehandhaafd blijft.
VIDEO: 700 handtekeningen overhandigen aan wethouder Beemsterboer
VIDEO: 600 handtekening voor extra afslag N245
ARTIKEL: Gemeente Schagen wil speciale aftakking van N245 naar wijk